- David Fremes
- Date:
-
Series:
Two Minute Torah
Halacha: - Duration: 6 min
Please click here to donate and sponsor Torah learning on YUTorah
רש''י ותוס' רמב''ם טעם גזרת כתמים רש''י (פ''ג חולין נה.)"דהרואה כתם של דם בבגדה כגריס טמא דמספקינן לה בדם נדה... דמדאורייתא עד דחזיא מגופה כדכתיב (ויקרא טו) דָּ֛ם יִהְיֶ֥ה זֹבָ֖הּ בִּבְשָׂרָ֑הּד." תוס' נח. ד''ה מודה שמואל שהיא טמאה מדרבנן. פי' הקונטרס דתלינן דלמא ארגשה ולאו אדעתה ואין נראה דאפילו מוחזק לה שלא הרגישה טמאה הואיל וראתה דם נדות" פי' חז''ל ממטאה אותה כשמצאה כתם בלא הרגשה כדי שלא יבאו לטהר אפילו כשראתה בהרגשה רמב''ם ט:ב "וְטֻמְאָה זוֹ בְּסָפֵק שֶׁמָּא כֶּתֶם זֶה מִדַּם הַחֶדֶר בָּא:" מח' טור ורמב''ן טעם "טפין טפין אין מצטרף" (נט.) ש''ך קצ:יג "אפילו לסברא ראשונה" דלעיל ס"ו כו' מה חידוש הש''ך כאן מח' ש''ך (קצ:י) תורת השלמים (קצ:ט) אם כתם הבשר צריך שיעור "וכן נ"ל עיקר כדי להשוות דעת הטור עם דבריו שנמשך אחריו בכל מקום ואין לזוז מפסק הב"ח כי בכתמים שומעים להקל:" טור ק''צ "וכתם הנמצא על בגד צבוע פליגי בה תנא קמא מטמא ורבי יונתן מטהר ופסק הרמב"ן כת"ק והרמב"ם כרבי יונתן וכתב א"א הרא"ש ז"ל ובכתמים שומעין להקל"
0 comments Leave a Comment