אסור להעלות עם הגבינה על השלחן

Speaker:
Ask author
Date:
June 01 2004
Language:
Hebrew
Downloads:
0
Views:
385
Comments:
0
 
אסור להעלות עם הגבינה על השלחן. ופי' רש"י דילמא אתי למיכלינהו כי הדדי, דקא נגעי ובלעי מהדדי. ובשו"ע (יו"ד פ"ח:א) שלא יבוא לאוכלן יחד. ובחי' ההפלאה מובא בדרכ"ת איתא דוקא בשעה שאוכל גבינה אסור להעלות בשר, אבל לאחר אכילת הגבינה אע"פ שאוכל עוד שאר דברים מותר להעלות בשר, דהגזירה היה רק שמא יעלה באילפס רותח בששניהם לפניו, אבל שמא יאכל בזה אחר זה לא גזרו, והיד אפרים כתב דדוקא כשלא סעיד עדיין רק אוכל מעט בשר באקראי, אבל אם כבר סעיד סעודתו ואינו תאב לאכול אין לחוש עכ"ל.


בשו"ת ודרשת וחקרת (ח"ג סי' ב' אות א') כתב, כ"ש כשאמר הב לן ונברך או נטל מים אחרונים שנפקע האיסור ומותר להעלות גבינה אח"כ, ע"ש.


ובש"ך (סק"ב) כתב וז"ל, ונראה דדוקא בשר אסור להעלות על השולחן שאוכל חלב או איפכא משום דלא בדילי אינישי מיני' וכו', אבל מותר להעלות בשר נבילה על השולחן וכו'. (וע"ע עוד שם שגם באיסורי פת יש להחמיר כי על הלחם יחי' האדם ע"ש.) וע' בשו"ת ודרשת וחקרת (שם אות ב' וג') שכתב להתיר בשימורים למי שאינו פותחם בשבת אפילו ע"י ההיתרים שהתירו הפוסקים, ועוד בהכשרים שאינם אוכלים מהם, ע"ש.


ועוד פסק בשו"ע (יו"ד פ"ח:ב), הא דאסור להעלותו על השלחן דוקא בשני בני אדם המכירים זה את זה אפילו הם מקפידים זה על זה אבל אכסנאים שאן מכירין זה את זה מותר, ואפי' המכירים אם עשו שום היכר כגון שכל אחד אוכל על מפה שלו או אפילו אוכלים על מפה אחת ונתנים ביניהם פת להיכרא מותר. ובדרכי תשובה (סקט"ו) כתב מהשו"ת בית יעקב סי' י"ב שכ' דכ"ז בב' ישראל, אבל אם בישראל ועכו"ם שואכלין על שלחן א' דהעכו"ם אוכל בשר נבילה והישראל בשר שחוטה אין לחוש וכו' ועוד דסתם עכו"ם מקפידים יותר משני ישראלים המקפידים עיי"ש, ומשמע מדבריו דדוקא בסתמא אין לחוש ותלנן שהם מקפידים אבל אם ידוע שהם אוהבים זא"ז יש לחוש והנה בפלתי סק"א כתב דביהודי ועכו"ם שפיר יכולין לאכול על שלחן ואד אפ אם הם אוהבים זה לזה כיון שהלבבות רחוקים ואין פירוד לבבות כפירוד הדתות אף אם הם מכירים זא"ז ויש ביניהם אחוה וריעות יש להם דין אכסנאים וכבני אדם שאין מכירין זה את זה, מאנם עוין ביד יהודה בפיה"א סק"ב שהעלה דבע"כ גם בעכו"ם המכירו ואוהבו שיך דין זה כמו שהמצנו הרבה בגמרא דהי' להם אוהבים עכו"ם עי"ש, ועי' בפרי תואר שם שהחמיר ג"כ בזה וכו' ע"ש שהאריך בזה בדרכ"ת שם.

Gemara:

References: Chullin: 103b  

    More from this:
    Comments
    0 comments
    Leave a Comment
    Title:
    Comment:
    Anonymous: 

    Learning on the Marcos and Adina Katz YUTorah site is sponsored today by Judy & Mark Frankel & family l'ilui nishmos מרדכי בן הרב משה יהודה ע"ה and משה יהודה ז"ל בן מאיר אליהו ויהודית