- Rabbi Daniel Z. Feldman
- Date:
-
Series:
Daily Shiur
Venue: YU Wilf Campus
Gemara: - Duration: 51 min
Please click here to donate and sponsor Torah learning on YUTorah
בשו"ת ודרשת וחקרת (ח"ג סי' ב' אות א') כתב, כ"ש כשאמר הב לן ונברך או נטל מים אחרונים שנפקע האיסור ומותר להעלות גבינה אח"כ, ע"ש.
ובש"ך (סק"ב) כתב וז"ל, ונראה דדוקא בשר אסור להעלות על השולחן שאוכל חלב או איפכא משום דלא בדילי אינישי מיני' וכו', אבל מותר להעלות בשר נבילה על השולחן וכו'. (וע"ע עוד שם שגם באיסורי פת יש להחמיר כי על הלחם יחי' האדם ע"ש.) וע' בשו"ת ודרשת וחקרת (שם אות ב' וג') שכתב להתיר בשימורים למי שאינו פותחם בשבת אפילו ע"י ההיתרים שהתירו הפוסקים, ועוד בהכשרים שאינם אוכלים מהם, ע"ש.
ועוד פסק בשו"ע (יו"ד פ"ח:ב), הא דאסור להעלותו על השלחן דוקא בשני בני אדם המכירים זה את זה אפילו הם מקפידים זה על זה אבל אכסנאים שאן מכירין זה את זה מותר, ואפי' המכירים אם עשו שום היכר כגון שכל אחד אוכל על מפה שלו או אפילו אוכלים על מפה אחת ונתנים ביניהם פת להיכרא מותר. ובדרכי תשובה (סקט"ו) כתב מהשו"ת בית יעקב סי' י"ב שכ' דכ"ז בב' ישראל, אבל אם בישראל ועכו"ם שואכלין על שלחן א' דהעכו"ם אוכל בשר נבילה והישראל בשר שחוטה אין לחוש וכו' ועוד דסתם עכו"ם מקפידים יותר משני ישראלים המקפידים עיי"ש, ומשמע מדבריו דדוקא בסתמא אין לחוש ותלנן שהם מקפידים אבל אם ידוע שהם אוהבים זא"ז יש לחוש והנה בפלתי סק"א כתב דביהודי ועכו"ם שפיר יכולין לאכול על שלחן ואד אפ אם הם אוהבים זה לזה כיון שהלבבות רחוקים ואין פירוד לבבות כפירוד הדתות אף אם הם מכירים זא"ז ויש ביניהם אחוה וריעות יש להם דין אכסנאים וכבני אדם שאין מכירין זה את זה, מאנם עוין ביד יהודה בפיה"א סק"ב שהעלה דבע"כ גם בעכו"ם המכירו ואוהבו שיך דין זה כמו שהמצנו הרבה בגמרא דהי' להם אוהבים עכו"ם עי"ש, ועי' בפרי תואר שם שהחמיר ג"כ בזה וכו' ע"ש שהאריך בזה בדרכ"ת שם.
0 comments Leave a Comment