Neve Amim Wide

Chazara of Rav Simon Taaroves # 5 (pk 3) Nikur HaIssur

Speaker:
Ask author
Date:
Sep 15, 2021
Downloads:
0
Views:
3
Comments:
0
 

Halacha:

Description

רמ''א צח:ד וְכָל אִסּוּר שֶׁמְּבַטְּלִים בְּשִׁשִּׁים, אִם מַכִּירוֹ צָרִיךְ לְהָסִירוֹ מִשָּׁם אַף עַל גַּב דִּכְבָר נִתְבַּטֵּל טַעֲמוֹ בְּשִׁשִּׁים. וְלָכֵן אִם נָפַל חֵלֶב לְתוֹךְ הַתַּבְשִׁיל וְנִתְבַּטֵּל טַעֲמוֹ בְּשִׁשִּׁים, צָרִיךְ לִתֵּן שָׁם מַיִם צוֹנְנִים, וְטֶבַע הַחֵלֶב לְהַקְפִּיא וְלָצוּף לְמַעְלָה עַל הַמַּיִם, וִיסִירֶנּוּ מִשָּׁם, דְּמֵאַחַר דְּאֶפְשָׁר לְהָסִירוֹ הֲוֵי כְּאִלּוּ מַכִּירוֹ וְצָרִיךְ לְהָסִירוֹ מִשָּׁם. גליון מהרש"א יו''ד צח:לה אם מכירו צריך להסירו משם . נראה לי דמדאורייתא הוא, ממה שכתב הר"ן פרק קמא דסוכה [ה, א] על מתניתין [שם ט, ב] העושה סוכתו, סוף ד"ה וגרסינן, דאין סכך מחובר שערבו עם תלוש הוי ביטול ממש, כיון דיכול להתירו ולעמוד עליו, עיין ט"ז או"ח סימן [תרלב] ס"ק ג': ש''ך צח:טז ולא עדיף מאילו נפל חתיכת איסור אע"פ שמכירו והוא שלם וזרקו צריך ס' נגד כולו ר"ן על הרי"ף סוכה ה. ובודאי שאין בטול זה כבטול שאר איסורין שאין לך איסור שאדם יכול להתירו ולעמוד עליו שיהא בטל פרי מגדים משבצות זהב צח:ו ובכר"ו אות ו' היקל כשהמאכל מתקלקל ע"י צינון כמו לקמן סי' ק"ב [ס"ג] בכלי ע"י הגעלה יע"ש. ויש לחלק ביניהן כי כאן הוא כמכיר האיסור. ויש לעיין בחלב לרוטב שומן דאם יצנן יהיה עכ"פ בשומן היתר רוב נגד החלב ומן התורה במינו ברוב:

More from this:
Comments
0 comment
Leave a Comment
Title:
Comment:
Anonymous: 

Learning on the Marcos and Adina Katz YUTorah site is sponsored today by Ruth Peyser Kestenbaum and Miriam & Alan Goldberg to mark the tenth yahrtzeit of their father, Irwin Peyser, Harav Yisroel Chaim ben R' Dovid V' Fraidah Raizel Peyser and by Dr. Gerald and Eleanor Frenkel and Joany and Henry Silberman in memory of Batsheva bas Shmuel Roer and by Marilyn and Eliot Lauer in loving memory of Marilyn's mother, Judy Steinberg, Yehudis Liba bas Simcha Hakohen.