- David Fremes
- Date:
-
Series:
Two Minute Torah
Halacha: - Duration: 6 min
Please click here to donate and sponsor Torah learning on YUTorah
ב''י קצ:י - "כתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה לא גזרו עליו... מס' נדה משנה ט:ג "שהיה רבי נחמיה אומר כל דבר שאינו מקבל טומאה אין מקבל כתמים." מח''ר אם הלכה כרבי נחמיה מח' תלוי על פי' "במשתיתא" בגמרא נדה נח. רא''ש ט:ג או ג:ט "...ונראה דמאחר דלא איתפריש לן שפיר מהו משתיתא ראוי לפרש שהוא כלי המקבל טומאה כדי שלא נדחה כל הנך ראיות שמוכיחות שהלכה כרבי נחמיה...וכן פסק הרמב"ם הלכה כרבי נחמיה:" מח''ר טעם רבי נחמיה ר''ן "כיון שמה שנמצא עליו הכתם טמא גזור בה רבנן כדי שלא יבאו לטהר הבגד" סדרי טהרה קצ:נד "הר"ן בחדושיו עיקר הגזרה היה לטמא האשה משום דאותו דבר שנמצא עליו הכתם הוא טמא משום מקור מקומו טמא...כיון דכלי תחתון טמא משום משא משום הכי גזרו נמי על האשה." תוס' - "טעמא דרבי נחמיה כיון דדבר שהכתם בו טהור גם על האשה לא גזרו טומאה" נייר של חז''ל נייר של נו''ב נייר של אג''מ פ''ת קצ:יח "...ועי' נו'ב שכתב דנייר שלנו מקבל כתמים דלא גרע מלבדים דמק''ט..." אג''מ ג:נג "והנכון כהנו"ב דמק"ט כדלעיל במאי דפליגי, אבל בנייר שלנו שהוא דק ולא שייך לכבסן שיהיה ראוי להשתמש בהו וכמו שהוא מלוכלך בהכתמים ודאי אינו ראוי נבטל זה הנייר והוא כקרוע ומושחת משום תשמיש לגמרי שודאי אינו שוב מק"ט והוי כהסד"ט ולא מטעמיה..." רמב"ם הל' כלים ה:ז-ח "וכן הקרן שהוא משתמש בה ומשליכה אינה מקבלת טומאה..."
0 comments Leave a Comment