Parshas Shoftim 5768

Speaker:
Date:
September 04 2008
Language:
Hebrew
Downloads:
0
Views:
249
Comments:
0
 
לפ' שופטים תשס"ח


במדרש רבה סוף יתרו פרשה כ"ט:

א"ר אבהו בשם ר' יוחנן כשנתן הקב"ה את התורה צפור לא צווח עוף לא פרח שור לא געה אופנים לא עפו, שרפים לא אמרו קדוש קדוש, הים לא נזדעזע, הבריות לא דברו, אלא העולם שותק ומחריש ויצא הקול אנכי ה' אלהיך, וכה"א (דברים ה) את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם קול גדול ולא יסף, אמר רשב"ל מהו ולא יסף אלא כשאדם קורא לחבירו יש לקולו בת קול והקול שהיה יוצא מפי הקב"ה לא היה לקולו בת קול, ואם תמה אתה על זו הרי אליהו כשבא לכרמל כנס כל הכומרים ואמר להם (מ"א =מלכים א'= יח) קראו בקול גדול כי אלהים הוא, מה עשה הקב"ה הדמים כל העולם והשתיק העליונים והתחתונים והיה העולם תוהו ובוהו כאלו לא היה בריה בעולם שנאמר (שם /מלכים א' י"ח/) אין קול ואין עונה ואין קשב, שאם ידבר הם אומרים הבעל עננו, עאכ"ו כשדבר הקב"ה על הר סיני השתיק כל העולם כדי שידעו הבריות שאין חוץ ממנו, ואמר אנכי ה' אלהיך, ולעתיד לבא כתיב (ישעיה נא) אנכי אנכי הוא מנחמכם.

ומפרשי המדרש עמדו על סיום המדרש מה זה דמייתי דלעת"ל כתיב אנכי אנכי כו'. ובמתנות כהונה כ' בשביל שקיבלו דיבור אנכי, יזכו לאנכי אנכי מנחכתם, ובפירוש מהרז"ו פי' שבא לסיים בדברי נחמה.

אבל בס' שערי אורה ביאור עומק הפשט דכמו אצל אליהו בהר הכרמל הקב"ה השתיק על העולם כדי שלא יאמרו הבעל עננו, וכן בשעת מתן תורה השתיק כל העולם כדי שידעו כל הבריות שאין חוץ ממנו, כך בגאולה העתידה תהיה באופן שכל הבריאה כולה תכיר כי הקב"ה הוא המנחם את ישראל ולא יהיה אחד בעולם שלא יכיר זאת, וכל עוד שיש א' בעולם שמסביר הדברים עפ"י טבע או עפ"י דרך אחרת אי"ז הגאולה הנכספת, כי הגאולה תהיה באופן של אנכי אנכי הוא מנחכם, וזה כל התכלית, וכמו שהנביא ממשיך "כי עין בעין יראו בשוב ה' צון", "חשף ה' את זרוע קדשו לעיני כל הגויים וראו כל אפסי ארץ את ישועת אלקינו".

עוד איתא במדרש (ילקוט שמעוני ישעיהו רמז תעד) אנכי אנכי הוא מנחמכם, אמר ר' אבא בשם רשב"ל למלך שכעס על מטרונא וטרדה והוציאה מתוך פלטין שלו, לאחר ימים בקש להחזירה אמרה יכפול כתובתי ואחר כך הוא מחזירני, כך אמר הקב"ה לישראל בני בסיני אמרתי לכם פעם אחת אנכי ה' אלהיך, ובירושלים לעתיד לבא אני אומר לכם שתי פעמים אנכי אנכי הוא מנחמכם עכ"ל.

ויש לבאר הדמיון לכתובה, דענין אנכי אי' בגמ' שבת אנא נפשי כתבת יהבת, דהוא חיבור הקב"ה עם ישראל. דע"י תורה ומצוות נעשה ייחוד בין כנס"י והקב"ה. ולכן הגלות קשה היא חילול ה' וכמש"כ למעני למעני אעשה למען שמי המחולל בגויים. דגילוי שכינה בעולם הוא ע"י גאולת ישראל, כמש"כ הבית הלוי עה"פ אנכי ארד עמך מצרימה, וכמש"כ הגר"א שאין הקב"ה מתגלה בעולם אלא ע"י ישועתן של ישראל.

וזה מעין כתובה שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, כך ענין אנכי ששם ה' נקרא עלינו הוא סיבה שלא נגלה שהרי ייגרם עי"ז חילול ה', אלא דכיון שרבו העוונות כ"כ הוצרך לגלום ואף שעי"ז מחולל שמו.

ולכן כמו המטרניתא שביקשה שיכפיל כתובתי כדי שלא יגרשנה שנית, כך לעת"ל כתיב אנכי אנכי שהחיבור יהיה כ"כ גדול עד שלא יהיה שייך שיגלו עוד.

ויש לחבר שני הענינים דכיון שהגאולה העתידה תהיה באופן זה שהקב"ה משתיק את כל העולם וכל הבריות כולם יכירו וידעו כי הקב"ה הוא גואל את ישראל, ממילא יהיה נקרא שמו עלינו בכפל כפלים לעיני כל העמים, וזה בעצמו ההבטחה שלא יגלו עוד.

אחז"ל שאין ישראל נגאלין אלא בזכות הצדקה. והנה מיום ליום אנו מרגישים יותר ויותר את הצורך העצום בגאולה, כי החילול ה' שנראה שכלל ישראל מעונים מאיימים עלינו וכאילו אין מושיע וזה זועק עד לשמים. ואנו מבקשים יום יום שימלוך על כל העולם ויראו כל אפסי ארץ את ישועת אלקינו. והלואי שבזכות הצדקה נזכה במהרה לראות בשוב ה', ובקיום דברי הנביא אנכי אנכי הוא מנחמכם, בביאת גוא"צ בב"א.


Parsha:

    More from this:
    Comments
    0 comments
    Leave a Comment
    Title:
    Comment:
    Anonymous: 

    Learning on the Marcos and Adina Katz YUTorah site is sponsored today by Judy & Mark Frankel & family l'ilui nishmos מרדכי בן הרב משה יהודה ע"ה and משה יהודה ז"ל בן מאיר אליהו ויהודית