Drosho for Vayeira 5765

Speaker:
Date:
Jan 1, 2004
Downloads:
0
Views:
121
Comments:
0
 
פרשת וירא תשס"ד

ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד – Rashi: מכירים את בוראם ומתכונים למרוד

Find same idea elsewhere: by נמרוד: – הוא היה גבור ציד לפני ה' – מתכון להקטניטו על פניו

Why these two places?

Idea is – greater the הכרה – greater the מרידה necessary to free oneself from that sense of burden. Someone has superficial knowledge/sense of השם doesn’t need a great מרידה in order to ignore that knowledge and live life of הפקרות.

נמרוד – led דור הפלגה – generation after the flood, had seen הקב"ה’s greatness, his dominion – ה' למבול ישב וישב ה' מלך לעולם

And since they couldn’t live with that – didn’t want to live with that – they launched greatest rebellion ever against הקב"ה – נעשו לנו שם – say חז"ל: נעשה לנו ע"ז וילחם עמו.

That is מכיר את בוראו – and דוקא as a result – having seen so much of his greatness – led them to rebel even more.

By אברהם’s time שם השם had almost been forgotten, world was blissfully ignorant. And then אברהם begins his great campaign to bring world back to ידיעת השם. And he gathered a great following – הנפש אשר עשו בחרן.

But there is also a reaction. Because the more אברהם shows the world the truth, the more ניסים happen to him – the more those who don’t want to live with that truth are driven to rebel. And therefore דוקא now – in אברהם’s time and place – we have again that kind of rebellion – מכירים את בוראם ומתכונים למרוד כו'

One other place where we find this concept. In פרשת בחוקותי on פסוק: ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל המצות האלה – says Rashi:

ואם לא תשמעו לי - להיות עמלים בתורה, לדעת מדרש חכמים. יכול לקיום המצות, כשהוא אומר ולא תעשו וגו', הרי קיום מצות אמור, הא מה אני מקיים ואם לא תשמעו לי, להיות עמלים בתורה. ומה תלמוד לומר לי, אין לי אלא זה המכיר את רבונו ומתכוין למרוד בו, וכן בנמרוד (בראשית י ט) גבור ציד לפני ה', שמכירו ומתכוין למרוד בו, וכן באנשי סדום (שם יג יג) רעים וחטאים לה' מאד, מכירים את רבונם ומתכוונים למרוד בו:

Very strange – how does lack of עמלות בתורה lead to מכיר את רבונו ומתכון למרוד בו, how does ואם לא תשמעו connect to לי?

Answer: Gemara in פסחים מ"ט – גדולה שנאה ששונאים ע"ה את ת"ח יותר משנאה ששונאים אומה"ע את ישראל כו' ושנה ופירש יותר מכולם

Someone who was exposed to אידישקייט, to תורה – to the beauty etc – and then turned away, didn’t want the burden that it imposes – להיות עמלים בתורה – is driven to rebel even further, even harder – because he can’t just casually turn away, do his own thing – for him to rid himself of that burden needs to actively rebel – מכיר את בוראו ומתכוון למרוד – and that rebellion makes him more hateful an enemy than anyone else.

And therefore אם לא תשמעו, להיות עמלים בתורה – leads to לי – to מכיר את בוראו ומתכוון למרוד בו.


Parsha:

More from this:
Comments
0 comment
Leave a Comment
Title:
Comment:
Anonymous: 

Learning on the site is sponsored today in memory of Hindu & Pinchas Chaimovitz and by Yisrael Goldberg l'ilui nishmas Yisrael Moshe ben Zev